Op de markt voor muziekstreaming maken Spotify en Apple Music de dienst uit, maar tussen de twee giganten zit een groot gat.
Spotify heeft inmiddels 207 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn, maakte het Zweedse bedrijf woensdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Daarvan zijn er 96 miljoen abonnee.
Dat zijn cijfers waar Apple Music voorlopig alleen van kan dromen. De muziekstreamingdienst van het bedrijf van CEO Tim Cook had in november vorig jaar 56 miljoen betalende gebruikers, bleek uit gelekte documenten die in handen zijn van de Financial Times.
Apple lanceerde het omgekatte Beats Music in 2015 onder de eigen naam. De dienst is razendsnel gegroeid, maar grote concurrent Spotify blijft vooralsnog een stuk groter.
Muziekstreamingdiensten zitten de afgelopen jaren behoorlijk in de lift. Zo behaalde de Nederlandse muziekindustrie in 2016 voor het eerst meer omzet uit streamingdiensten dan uit de verkoop van cd’s en lp’s.
De stijgende inkomsten komen voor rekening van hoofdzakelijk twee bedrijven: Apple en Spotify.
Hoe zit het met de directe concurrenten? Het Franse Deezer heeft naar eigen zeggen 7 miljoen abonnees, al bestaan er twijfels over die claim. Een beursgang werd eind 2015 onverwacht uitgesteld, omdat het bedrijf er financieel minder goed voorstond dan gedacht.
Tidal, de streamingdienst van rapper Jay Z, heeft naar eigen zeggen 4,2 miljoen betalende gebruikers, al zou uit interne documenten blijken dat dat er in werkelijkheid veel minder zijn. Bestuurlijk is het een zooitje bij Tidal: in een paar jaar tijd zijn er al drie CEO’s vertrokken. Ook qua marketing krijgt Tidal de boel maar niet op de rit.
En Google? Dat heeft met Google Play Music en YouTube Red twee ijzers in het vuur. Maar het bedrijf weigert om cijfers te geven voor beide diensten, meestal een teken dat het niet om indrukwekkende aantallen gaat.
Kortom, Spotify en Apple lijken de komende jaren de dienst uit te gaan maken. Zoals bij veel internetdiensten blijven er uiteindelijk één of twee grote spelers over. Apple, met enorm budget en trouwe schare fans, en Spotify, dat grote muzieklabels als aandeelhouder heeft, hebben daarvoor op dit moment de beste papieren.